2013. aug. 9.

18-19. nap: Vad hegymenet után váratlan fordulat az esőben

Ismét beszámolóhegesztéssel telt a reggel, ilyenkor mostanában jobban megy az írás, mint este, fáradtan. Ellenőriztem az időjárást is, sajnos a következő 5 napból 2 nap szinte végig esni fog az eső. Nem lehetetlen előre ledolgozni ezt a 2 napot egy hamarabbi vonatra szállással karöltve. Eddig majdnem 200 kilométert faragtam a Genftől számított, hátralévő 500 egységből. Egyébként Aix-les-Bains-ban léptem át az idei 1000. kilométert! 11 körül, egy gyors szendvicsfesztivál után kezdtem meg a Col de la Madeleine hágóutat, rengeteg mászás várt rám ezen a napon: összesen 33 kilométert kellett leküzdenem a kempingtől a csúcsig, 400 méterről kereken 2000 méterig. Elképesztően nehezen ment az első néhány kanyar, 10-12% emelkedőkkel indult egyből a móka (= 1 km alatt 100-120 méter szintemelkedés). Ráadásul a fülledt melegben egyszerűen ömlött rólam a víz. Kezdtem azt hinni, hogy kimerültem vagy csak elszoktam a hegyektől három laposabb szakasz után. Később szerencsére enyhült a meredekség, pörgősebben tudtam hajtani a pedált, de így is több holtponton kellett átküzdenem magam, mint eddig. Jöttek-mentek a sötétebb-világosabb felhők, ez azonban nem akadályozta a szép napsütést. Délután 4 körül már 1500 méter fölött gurulgattam, ismét egyre durvább emelkedők jöttek, nagyon lassan haladtam. Az ennivalóm is fogytán volt, a kalóriacsemegék (pl. banán, csoki, stb.) már régen elpusztultak. Egy biciklis csóka tekerés közben lefotózott, egy francia ipse pedig utánam rohanva buzdított, majd a szintkülönbség-grafikonom alapján fejből elsorolta, hogy mely hegyeken fogok még tekerni a hátralévő napokban.

A Madeleine után jön még a Col du Telégraphe (715m > 1566m), a Col du Galibier (1475m > 2646m), majd a Col d'Izoard (1250m > 2350m), végül pedig a Col Agnel (1390m > 2744m). Nem lesz egyszerű, főleg a Galibier nagyon nehéz. Visszatérve a Madeleine hágóútra - ahol éppen küzdöttem - a kezdeti, egyszerű fenyves-lombos táj végre megkomolyodott 1800 méter feletti magasságban. Előbukkantak az éles, sziklás vonulatok, már csak néhány fenyő díszítette a tájat. Az utolsó pár kilométerre egy zamatos halkonzerv letolása után visszatért az erőm, könnyedén lenyomtam a végső szerpentinhalmazt, majd 6 körül felmasíroztam a csúcsra. A kötelező emlékrögzítés nem maradhatott el: sima fénykép, panorámakép, 3D fotó, videó, külön fényképezés a telefonnal az élménybeszámolóhoz - rutinosan kattogtattam már..

A csúcson egy vagány svéd-magyar sráccal és angol bandájával találkoztam. Sajnos Róbert nem tudott magyarul, még kisbaba korában költöztek ki Svédországba. Ettől függetlenül jókat viccelődtünk, sztorizgattunk a csúcson. Ők is megjegyezték, hogy őrült vagyok ekkora csomaggal, ennyi szintemelkedéssel... Elköszönést követően, valamint egy óriási Magnum + Cola kombináció után nekirongyoltam a lejtmenetnek, ahol az idei Tour de France mezőnye épp ellenkező irányban, felfelé versenyzett. Még látni lehetett az aszfaltra rajzolt szurkolói remekműveket. Kisvártatva nagy mázlival találtam egy nyitott boltot lejjebb egy üdülőparadicsomban, jól fel is töltöttem a teljesen kiürült puttonyomat.
A csomagtartóm megint rendetlenkedett, a lejtőkön a bukkanók hatására többször kiugrott a helyéről, aminek nagyon nem örült a hátsó kerék és én sem. Háromszor kellett le-felcuccolnom a csomagjaimat, és helyretennem az elfáradt tartószerkezetet. 8-9 felé értem be La Chambré nevű városkába, ahol a pályaudvaron megpihenve sötétedett rám. Még szeretem volna egy kis távot beletenni ebbe a napba, így sátorfelállítási lokáció keresése közben gurultam még egy nagyot. Már igen kifinomult orral szaglászom a vadkemping helyeket, a legjobbak mindig elhagyatott országutak mellett, útelágazásoknál, folyók mentén vagy erdő mélyén lapulnak. Többször sátraztam már pofátlanul lakott területen is. Ezúttal egy útkereszteződés mellett egy domb alján alapítottam egyszemélyes kempinget. A következő két nap az esőről fog szólni...

Szerdán sokáig aludtam, reggel és délelőtt esőcseppek kopogása közben. Elgondolkodtam egy olyan B terven is, miszerint levonatozom a tengerpartra, de a szívem az Alpokban tartott. Dél körül kecmeregtem ki a sátorból nagy meglepetésre szakadozó felhőzet és enyhe napsütés mellett. Gyorsan összedrótozva a holmimat folytattam a lejtőzést egészen Saint-Michel-de-Maurienne faluig, ahol utántöltöttem az édességeimet, gyümölcseimet. Délután 1 és 2 között kezdtem meg a mászást a Col du Galibier hágó irányába, félúton azonban a Col du Telégraphe csúcson kellett átverekednem magam - 12 km alatt 715-ről 1566 méterig eljutva. Nagyon könnyedén ment a szerpentinfogyasztás, jó erőben éreztem magam, az út is igen kellemesen, kacskaringózva emelkedett. A csúcsmenetet piknikezéssel, és újabb küllőállítással/kerékegyenesítéssel szakítottam meg... Elég nagy terhelést kap a hátsó kerék, kb. 40-50 kilométerenként kell újrahúzni a küllőket. Úton-útfélen találkoztam egy 72 éves holland bácsival, aki fiatalokat, és néhol az én tempómat is megszégyenítő lendülettel kapaszkodott felfelé megrakott drótszamarával. Kiválóan beszélt angolul, így jól elcsevegtünk a túrázásról, a hegyekről és kétkerekű inspirálta terveinkről. Közben sajnos beborult az ég, néhol csöpögött, majd szitált, egy rövid ideig szakadt is az eső - megérkezett a hidegfront. Ez nem zavarta a lendületem, már induláskor esőre készítettem a járművet, a csomagokat és a ruházatomat. Egymást váltották a hajtűkanyarok, egyre nagyobb lett a völgy alattam, míg végül fél 4 felé értem fel az idei legkönnyebb csúcsra, ahol ennek örömére kisütött a nap is egy rövid időre.
Amíg felmásztam a közeli kilátóba, a fények hamar tovatűntek, egy gigantikus felhőrengeteg bukott át a hegyen, harapnivaló, vastag köddel díszítve a tájat. Ezután Valloire üdülőtelepülésig gurultam 100 méter szintcsökkenéssel. Itt szakadt le az ég... a főtéren, majd egy bolt mellett melegedve ellenőriztem a műholdképet, egy óriási hidegfront söpör végig az Alpokon másfél napon keresztül... Csak következő nap délután lesz újra emberi az idő. Mindezek ellenére az eső enyhülése után makacsul megkezdtem a Col du Galibier kaptatóit, tudva, hogy újra égszakadás-földindulás fog következni... Miután ez pár km múlva dörgéssel-villámlással meg is történt, egy megállóba húzódtam le, egy autó pedig közvetlenül mellém állt. A járműből kiszólva egy kedves francia hölgy kezdett faggatni, hogy hova megyek, hol fogok aludni ebben a cudar időben így egyedül. Ismertetve az őrült tervemet és a vadon alvást, a hölgy elsápadva próbált lebeszélni az igen "nehéz és veszélyes" hágó meghódításáról, majd meglepetésszerűen felajánlotta, hogy alhatok a házában. Kérdeztem, mennyiért, erre az volt a válasz, hogy semennyiért, nagy a ház, bőven elférünk benne. Nem szoktam befurakodni mások otthonába, de ezúttal elfogadtam az invitálást. Sarkon fordultunk, elkezdtem követni a kocsit, majd kisvártatva egy nagy, több emeletes családi házhoz érkeztünk. Hogy ezután mi történt, arról a következő beszámolóban mesélek...