2012. aug. 9.

13. nap: Magashegyi kétezresek - Furka és Grimsel

Ködös reggelre ébredtem a Furka-hágó alatt, 8 óra után nem sokkal. Egyből kipattantam a sátorból, élveztem a napsütést, ami beragyogta a szabad szemmel beláthatatlan mélységű völgyet. Lassan a köd is elpárolgott, előbukkantak a tegnap emlegetett óriás hegyek, nem semmi látványt nyújtottak! Pakolás után (indulás helyett) felmásztam a hegyoldalra, kb. 200 méterre a sátortól, szemtől szembe a bitang csúcsokkal, majd körbefotóztam a tájat. Jó sok idő elment megint a képkockák készítésével, de nem bántam meg egyetlen kattintást sem. Újabb eszköz iratkozott fel az elhagyott tárgyak osztályára, ezúttal a lakatom rejtőzött el a fűben, örökre :-( Fél 11 körül nekiláttam a hátralévő 3 kilométernek, ami igen nehézre sikeredett.
Újabb havas sziklák és vízesések bukkantak elő, kanyarogtam feljebb és feljebb, míg egy hosszabb egyenes végén várt a szokásos tábla: "Furkapass 2436m"! Szuper érzés megint ilyen magasra feljutni, jóízű ebéd lett a megérdemelt jutalom :-) A kötelező sajtófotók után felszereltem az egylábú állványt a bicajra, és indulhatott a rögzített, vad lejtmenet. Pár száz méterrel később tátott szájjal húztam be a féket, a képen látható panoráma fogadott. Gyönyörű, tiszta időben lehetett rálátni a néhány kilométerrel arrébb tornyosuló Jungfrau hegyvonulataira és a Grimsel-hágó (2165m) kígyózó szerpentinjeire. Ez a hágóút lett a következő állomás, de előbb lerongyoltam az 1759 méteren fekvő Gletsch faluba, hogy ne legyen egyszerű a csúcshódítás. Ez a völgy egyszerűen varázslatos, nehéz szavakkal leírni :-) Egy nagy szerpentinhalmaz az egész, keleti oldalán a Furka-hágóút kanyarulataival és hegyes szikláival, valamint a Rhone-gleccser tekintélyt parancsoló jégtömbjeivel, míg nyugati oldalán a Grimsel-hágóút 9 emeletes, felhőkbe vezető emelkedőivel. A két híres hágóút között a Gletsch nevű falu fekszik, itt ebédeltem egy gyorsat, majd feltöltve a vízkészleteimet, nekivágtam a kaptatóknak. Egyre feljebb kapaszkodva, ismét elém tárult a völgy csodálatos panorámája, nem győztem betelni vele. Közben persze rendesen nyúztam a fotómasináimat is, készültek a panorámafelvételek, pörögtek a filmkockák (már 3-4 óra videoanyagot hegesztettem). Elég erős szél kerekedett közben, de ez nem fogta vissza a lendületemet, sorra faltam a hajtűkanyarokat. Az ég továbbra is nélkülözte a felhőket, egy-két kósza bárány szaladt át a kék mezőkön.

Délután 4 óra körül robogtam át a 2165 méteres Grimsel-hágón, a viharos szél már pulóverért kiáltott. A csúcson pazar tavak fogadtak, először egy mélykék gleccsertó, majd kicsivel lejjebb a világosabb Grimsel-tó. A sziklák oldalában lapuló hóval is összeálltam egy csoportképre :-) A helyiek és a turisták is lelkesen ajánlkoztak a fotós szerepkörére, így nem kellett az időzített felvételekkel bajlódnom. Késő délután még sehol sem álltam a kilométerekkel, így nyakamba vettem a lejtőket a szokásos vehemenciával, a kb. 50 km-re fekvő Interlaken városát tűztem ki célként. Gáttal védett hegyi tavak, óriási sziklák, éles kanyarok, elnyújtott alagutak vártak az újabb völgyben, ahova zakatoltam lefelé. Pörgött a kilométeróra, keményen raktam én is a kereket, kihasználva a lejtmenetet. Brienz városától és a késő délutáni fényben fodrozódó Brienzi-tó kezdetétől már ismerős terep fogadott, az elmúlt 4 évben harmadik alkalommal járok erre.
Meg is álltam bevásárolni, ugyanis igencsak feléltem a kajatartalékaimat.. Vettem banánt, szőlőt, paradicsomot, almát, sajtot, szalámit, sonkát, vajat, stb., csak a halkonzervet felejtettem el :-) Az utolsó 18 kilométert keményen megtoltam a tó mentén, este 8-kor kanyarodtam Interlaken útjaira. A kiszemelt kemping sajnos tele volt, utolsó lehelettel tovább gurulva, a város keleti oldalán fekvő kempingben állítottam sátrat. Holnap irány a Jungfrau lábánál, 2343 méteren fekvő Mannlichen, ami nem lesz könnyű menet, mivel már 568 méterre ereszkedtem. Cserébe a csomag nagy részét a kempingben hagyom, ide fogok visszatérni. Tervben van még a Jungfraujoch is, ami egy 3471m magas nyereg a Jungfrau és a Mönch-hegy között. Itt található Európa legmagasabban fekvő vasútállomása és étterme, ide már csak panorámavasút visz fel a Kleine Scheideggről (2061m). Ezen még gondolkodom, mivel nagyon drága a vonatjegy erre a rövid szakaszra. Egy biztos: izgalmas nap lesz, közvetlen közelről fogok farkasszemet nézni az Alpok 4 ezres csúcsaival! Holnap meglesz az 1000. km!!!!

91 km
4 óra 15 perc
21 km/h átlag

A maximális sebesség ismét cenzúra alá esett, a személyes adatok védelméről szóló törvény szerint :-)

update: 74 km/h max

A tekerési idő nettó időtartam, nélkülözi a pihenési, fotózási, étkezési, ugrabugrálási, léggömbhámozási, stb. időszakokat. Bruttó mozgási időtartam erre a napra kb. 10 óra.